Mikä on LEI-siirto?

LEI-siirto on prosessi, jossa LEI-koodisi siirretään palveluntarjoajalta toiselle. Vaihtaessasi palveluntarjoajaa, LEI-koodisi ei muutu. Kyseessä on ainoastaan back-end-prosessi, joka ei näy kuluttajille. LEI-tunnukset voidaan siirtää paremman ja halvemman palveluntarjoajan palvelukseen milloin tahansa.

Miksi LEIt ovat siirrettäviä?

Maailmanlaajuinen LEI-järjestelmä on suunniteltu edistämään LEI-tunnuksen myöntäjien ja rekisteröijien välistä kilpailua LEI-tunnusta hakevien oikeudellisten toimijoiden eduksi. Tärkein kilpailuun vaikuttava tekijä on LEI-tunnuksen saamisen ja ylläpitämisen hinta. Tämä selittää myös hintaerot, joita eri paikallisissa toimintayksiköissä (Local Operating Units, LOU) ja rekisteröintiasiamiehissä (Registration Agents, RA) esiintyy.

Toimija, joka tarvitsee LEI-koodin, voi täysin vapaasti valita, minkä RA:n tai LOU:n kanssa se haluaa tehdä yhteistyötä. Oman maan LEI-koodin antajan käyttäminen ei ole lainkaan välttämätöntä, sillä LEI-koodit ovat standardoituja eikä niitä voida erottaa toisistaan liikkeeseenlaskijan perusteella. 

Koska voit vapaasti valita LEI-rekisteröintikumppanisi, on kohtuullista, että voit myös vapaasti vaihtaa sitä. LEI-tunnuksia voidaan siirtää eri palveluntarjoajien välillä ilman rajoituksia.

On tärkeää huomioida, että siirron aikana LEI-koodisi tai siihen liittyvät tiedot eivät muutu. Kyseessä on back-end-prosessi, joka ei näy asiakkaille.

 


Koska LEIn voi siirtää?

LEI voidaan siirtää koska tahansa, mutta useimmissa tapauksissa siirto tehdään vuosittaisen uusimisen yhteydessä.

 


Miten LEI siirretään?

  1. Hakemus – LEI-koodin siirtoprosessi alkaa hakemuksella uusimisesta tai siirrosta uudelta LEI-palveluntarjoajalta.
  2. Vahvistus asiakkaalle – Rekisteröintiasiamies on velvollinen pyytämään sinulta allekirjoitetun valtuutuskirjeen (Letter of Authorisation, LoA), jossa vahvistetaan, että haluat siirtää LEI-koodin.
  3. LOU kommunikointi – Uusi LOU:si ilmoittaa alkuperäiselle LOU:lle, että haluat tehdä siirron. Alkuperäisellä LOU:lla on tämän jälkeen kolme päivää aikaa ottaa sinuun yhteyttä, yrittää muuttaa mielesi ja vahvistaa uudelleen siirtosi. Jos alkuperäinen LOU ei kolmen päivän kuluessa vastusta siirtoa, LEI-koodi luovutetaan uudelle LOU:lle.
  4. LEI siirretään – LEI-numerosi siirretään uuden LOU:n hallintaan ja uusitaan tarvittaessa.
     

Kauanko LEIn siirto kestää?

Koska siirtoprosessiin osallistuu useita osapuolia, se kestää yleensä jopa 7 päivää. Sinulla on kuitenkin mahdollisuus nopeuttaa prosessia ottamalla yhteyttä alkuperäiseen LOU-toimistoon ja vahvistamalla siirtohalukkuutesi ennen mainittujen kolmen päivän päättymistä.

 


Siirrä LEI Rekisteriin

Meistä on tullut markkinajohtajia tarjoamalla alhaisimpia hintoja ja pitämällä asiakastyytyväisyyttä ensisijaisena tavoitteenamme. Siksi otamme päivittäin vastaan uusia siirtoja ja olemme tehneet paljon työtä, jotta LEI-koodin siirto LEI-rekisteriin olisi mahdollisimman yksinkertaista.

Olitpa sitten tekemässä siirtoa kauan ennen tulevaa uusimista tai LEI-koodisi on saavuttamassa vuotuisen uusimispäivämääränsä, käy katsomassa LEI -uusintasivumme.

Valitse “Siirrä LEI” ja syötä olemassa oleva LEI-numerosi ja yrityksen nimi hakukenttään.

Näytämme tämänhetkiset LEI-tietosi ja kysymme, haluatko vain siirtää vai siirtää ja uudistaa LEI-tunnuksesi.

Siirtäminen LEI-rekisteriin ei ainoastaan säästä rahaa, vaan monivuotisten uusimisten ansiosta voit myös antaa meille vastuun LEI-tunnuksesi uusimisesta ennen vuosittaista eräpäivää.

Näin varmistat, ettet joudu kohtaamaan ylimääräisiä hankaluuksia, kuten sitä, että maksutapahtumasi estetään vanhentuneen LEI-koodin vuoksi.

Kun uusit LEI-tunnuksesi kanssamme, voit valita 1 vuoden, 3 vuoden tai 5 vuoden ajanjakson väliltä.