Mitä asiakirjoja LEI-hakemukseen tarvitaan?
LEI-hakemukseen tarvittavat asiakirjat vaihtelevat oikeushenkilön tyypin perusteella. LEI-tunnusta haettaessa rekisteröintihakemuksessa annetut tiedot tarkistetaan GLEIF-säätiön (The Global Legal Entity Identifier Foundation) akkreditoimista rekistereistä.
Hakemuslomakkeeseen ei tarvitse liittää lisäasiakirjoja, kun LEI-tunnusta haetaan osakeyhtiö (Oy)- tai aktiebolag (Ab)-tyyppisille tai vastaaville oikeushenkilöille, jotka on rekisteröity Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).
Tämä johtuu siitä, että LOU-tarkastusprosessi perustuu Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) saatuihin tietoihin, jotka sisältävät kattavat tiedot paikallisista oikeushenkilöistä.
Mikäli LEI-hakemukseen tarvitaan lisäasiakirjoja, otamme yhteyttä niiden pyytämiseksi.
Valtakirja
Yleisin allekirjoitettavaksi lähettämämme asiakirja on valtakirja. Valtakirja tarvitaan, jos hakijaa ei ole merkitty GLEIF-säätiön akkreditoimiin rekistereihin, ja tarvitsemme valtuutetun edustajan allekirjoittamaan hakemuksen. Voimme myös pyytää valtakirjaa siirtohakemuksen yhteydessä.
Valtakirjan sähköinen allekirjoittamiseen kuluu vain muutama sekunti. Linkin voi jakaa helposti asianomaiselle henkilölle allekirjoitettavaksi.
Muu kuin aktiivinen toimihenkilö
Jos nimenne ei näy Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) tiedoissa oikeushenkilön aktiivisena toimihenkilönä, mutta teidät on valtuutettu toimimaan oikeushenkilön puolesta, teidän on esitettävä todisteet valtuutuksestanne. Voitte tehdä niin toimittamalla valtuutusasiakirjan, josta oikeushenkilön valtuutettujen edustajien henkilöllisyys käy ilmi.
Valtuutusasiakirjoihin voidaan liittää erityyppisiä asiakirjoja, kuten hallituksen kokouspöytäkirjoja, viranomaistodistuksia ja yhtiöjärjestysasiakirjoja.
Oikeushenkilöt, joiden tulee toimittaa lisätietoja
1. Tytäryhtiöt: Jos toinen yritys omistaa yrityksestänne määräysvaltaisia osakkeita (yleensä yli 50 prosenttia), ja emoyhtiö konsolidoi tilinpäätökset, teidän on liitettävä rekisteröintilomakkeeseen emoyhtiön viimeisin konsolidointiraportti todisteeksi omistussuhteesta.
2. Säätiöt ja rahastot: Hakemuksen yhteydessä jätetyt tiedot tarkistetaan rekisteriviranomaisilta, kuten Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) tai Valvottavaluettelosta. Voimme tarvittaessa pyytää teiltä lisäasiakirjoja.